Marketingové konzultace tel: +420 603 922 253, e-mail: info@development4project.cz
Kvalita se prodává sama

Mýtus 6 – Kvalitní produkt/služba se prodává sam(a)

Na tento mýtus jsem se těšil obzvláště. Původně v soupisu ani nebyl, ale vzhledem k aktuálnímu vývoji doby a také novým spolupracím, jsem se rozhodl ho sem zařadit. Velmi brzy nejspíš poznáte proč. Pustíme se do toho.

Určitě znáte ty fráze typu “když máš kvalitní produkt/službu, tak se prodává sama a marketing/reklamu prakticky nepotřebuješ”. Je jich plný internet a radí to kde kdo.

Nebo fráze typu “my nemusíme jít vidět. Musíme být natolik zajímaví, že nás lidi najdou sami…”

Ve skutečnosti neznám ve světě marketingu větší dezinformace, než jsou tyto. Rozhodně se kvalitní produkt nebo služba sama prodává, ale až v určité fázi podnikání a určitém počtu odbavených zakázek. Rozhodně to není tak, že začínáme, a když máme kvalitní produkt či službu, tak se okamžitě začne prodávat sám/sama. 

To fungovalo v době velmi omezené nabídky, poptávky, neskutečně malého výběru produktů a služeb a ve světě více uzavřených hranic a doby, kdy nebyl internet. Tedy někdy před průmyslovou revolucí před rokem 1760. Pak už to šlo s tímto rčením z kopce.

Na začátek je třeba si uvědomit jeden velmi zásadní faktor obchodování (nejen) na internetu.

Aby se Váš produkt či služba prodávala, pak musíte být vidět, a to pořád. Pokud nejste vidět (na internetu to platí násobně krát), pak není důvod, aby od Vás někdo něco nakupoval.

Dokud Vás lidé nepoznají, nemají k Vám důvěru a neví, jak jim můžete pomoci, a dokud si Vás neokusí, pak pravděpodobnost, že od Vás jen tak z plezíru něco nakoupí, se rovná nule.

Podívejte se na to takto: (případovka)

Chcete si koupit nové tričko. Koupíte první tričko, které Vám padne pod ruku nebo se v první řadě díváte tam, kde to znáte?

Když chcete (ve světě podnikatelů) najít například finančního poradce, účetního, marketingového poradce apod., využijete služby prvního, koho potkáte, předáte mu všechna Vaše osobní a citlivá data a přístupy k účtu, webům, aniž byste o něm něco věděli nebo ho měli nějak ověřeného? Nebo jdete první za lidmi a na weby, které znáte, které máte nějak ověřené?

Níže Vám ukážu příklady ještě konkrétnější. První se však podíváme na to, jak to funguje a jak prodávat na internetu, jelikož je to nyní téma číslo 1.

Na internetu se to prodá samo

Fráze “kvalita se prodá sama”, je nejvíce nepravděpodobná právě na internetu, i když se čím dál častěji setkávám s lidmi, kteří s tím nesouhlasí. Markeťáci Vám říkají, že když nejste na internetu, jako byste neexistovali. Což je první, s čím mohu souhlasit, ale neznamená to pouze – mít web, na kterém máte pár informací a očekáváte, že od té chvilky poptávka po Vašich službách a produktech vyletí do oblak a za nedlouho pojedete ve svém prvním BMW…

Internet je země zapeklitá a fungují tam zcela odlišné faktory, než v reálném životě. Zcela jistě je zde důležité, jak působíte na lidi. Ovšem mnohem důležitější je to, jak působíte na roboty, protože právě roboti jsou ti, kteří rozhodnout, zda Vás vůbec někomu ukážou nebo ne. Tedy, modlíte se v reálném životě k bohu? Zde je tímto bohem robot, ale baví se s Vámi jen, když to sm uzná za vhodné.

Stručně řečeno, Váš úspěch na internetu je do značné míry závislí na tom, jak se “zrovna cítí” vyhledávací (indexovací) roboti, kteří naše weby 24/7 prochází.

Těchto robotů jsou bezmála miliardy a každý má asi tak další milion způsobů, jak nad každým webem přemýšlí. Obecně však platí to, že když nemáte web uzpůsoben pro roboty, skončíte někde v bezedné díře Google nebo Seznam vyhledávání, v pořadí vyhledávání na stránkách 15 a dále, kam se dostane tak 5 lidí ze sta a to jen proto, že se nudí…

Obecně v rámci marketingu vyhledávačů, neboli SEM marketingu (což je marketing toho, jak je Váš web na internetu viditelný) platí několik tisíc faktorů. Do tohoto tématu patří například SEO, kde je bezmála 150 faktorů, na základě kterých se robot rozhoduje, kde Vás ukáže. 

Drtivou většinu těchto faktorů ovlivnit nemůžete. Část, kterou můžete, jsem sepsal v článku – Ovlivnitelné SEO faktory, který zveřejním už brzo.

Obecně však platí, že pokud nejste na internetu aktivní, což je například i placená reklama, aktivita na sítích, aktivita na Vašem blogu, například formou psaní článků, pak pravděpodobnost, že přes internet prodáte, se rovná trochu více než 0 a ani kvalitní e-book nebo webinář Vás nespasí.

I tady však platí to, co jsem popisoval v úvodu – dokud si Vás lidé (i koneckonců roboti) neotestují, pak od Vás zcela jistě nenakoupí.

A teď pár případovek, které Vám mohou ukázat, co myslím tím vším, co tu popisuji.

Jak se rozhodujeme při hledání jídla

Nedávno jsme měli rodinou sešlost a hledali jsme restauraci s rozvozem vegetariánského jídla. Nejprve jsme se dívali na vegetariánské restaurace, které známe. Zajímalo nás, zda rozváží až k nám domů. Když jsme zjistili, že ne, hledali jsme na internetu další restaurace s vegetariánskou nabídkou. Opět jsme se ptali, zda na naši adresu vozí. Před finálním rozhodnutím nás zajímaly reference.

Na základě těchto všech hodnotících faktorů jsme se rozhodli pro Restauraci: The Street Burgers

Tohle nám přišlo…

Development4Project - The Street Burger, Praha

Od koho myslíte, že objednáme příště? 😉 Důvod, proč pak znovu nebudeme hledat další podobnou restauraci, je přesně ten obsah, ta ochutnávka toho, co nám přišla…

P.S. Z doručené objednávky je zřejmé, že jí dala druhá strana dostatek času a péče a nejsme pro ně jen jeden zákazník ze sta. Co víc si přát?

Když hledám výživového poradce

Po mém přesunu do Prahy jsem ztratil svého výživového poradce z Brna, tak jsem hledal nového, i když ne zrovna aktivně…

Byl jsem na akci na podporu Cesty za snem – 7 Statečných. Byla tam řada stánků a v jednom testovali podíl tuku v těle – zdarma. Tak jsem to zkusil a bylo to fajn. Dostal jsem vizitku a řekl jsem si, že to možná využiji později v budoucnu, protože to bylo daleko v centru, kam jezdím jen občas. Naštěstí si vzali mé telefonní číslo a o týden později mi volal Honza Malý a navrhl mi schůzku, tak jsem si řekl, že když už volá, zkusím to.

Tohle byl výsledek schůzky s Studio s 120:

Development4Project - Studio 120, Praha

Dostal jsem více, než jsem chtěl, a ještě jsem byl zaháčkován ve FB skupině. Kam myslíte, že půjdu příště? Důvěru a důvod se ozvat znovu, jsem získal až po této ochutnávce. Bylo to jen díky kvalitě nebo to bylo kvůli ochutnávce a připomenutí ve správný čas?

Kávový absťák v Jičíně

S mou drahou polovičkou a pejskem jsme byli v Jičíně a dostali jsme chuť na kávu a něco sladkého.

Přišli jsme na náměstí a v první řadě koukali potom, co vidíme kolem sebe. Následně, jsme si šli ověřit, zda mají otevřeno. Byla neděle a možností nebylo příliš.

Pak jsme šli na internet a hledali jsme kavárnu, a to za podmínek – mají otevřeno, mají příjemné prostředí, mají kávu a dortíky, je kousek od nás a zda může pejsek dovnitř.

Jak můžete vidět, měli jsme jiné požadavky offline i online.

A výsledek byl Café republika Jičín.

Development4Project - Café republika Jičín, interiér Development4Project - Café republika Jičín, dortíky Development4Project - Café republika Jičín

Kam myslíte, že půjdeme znovu, když budeme v Jičíně? Opět až po splnění všech požadavků a ochutnávce. Kromě toho ty skvělé dortíky nám daly o důvod víc se vrátit.

Co když potřebuji marketingové poradenství

V práci mi neustále někdo volá a nabízí marketingové služby, hovory ze slušnosti beru, ale vím, že nikdy z nich nikoho nevyužiji, alespoň uvidím, jak aktuálně vyvíjejí Call centra (přeci jen jsem jich pár budoval) a mám alespoň přehled.

Ve skutečnosti, i když marketing dělám, tak občas potřebuji někoho externě využít. V první řadě se koukám po těch, které už znám, se kterými spolupracuji, které jsem okusil.

Pokud nemají kapacitu, zeptám se známých z oboru, a pokud ani oní neví, hledám teprve na internetu a zajímají mě služby, reference, zda mi dokážou pomoci a za jakých podmínek.

A nyní se vrátím k tomu jednomu hovoru s marketingovou službou a to ze společnosti ebrana.cz. Byli velmi vstřícní a bez zbytečných řečí se mě zeptali, zda mi mohou poslat ukázku své práce – marketingovou mapu do firmy (na jejich náklady). Řekl jsem, proč ne, jako správný čech…

Tohle je výsledek:

Development4Project - Marketingová mapa, E-brana

Jak jsem tuto pomůcku dostal, věděl jsem, že společnost ví, o čem mluví a víte, na kterém webu hledám spolupráce a informace mezi prvními (dokonce i před těmi, které už znám)? 🙂

Co z toho plyne?

Rčení, že se vše kvalitní prodává samo, je reálné ve fázi, kdy máte renomé, jste na internetu vidět a máte za sebou řadu klientů, kteří Vás doporučují, a taky je k tomu aktivně vyzýváte a stále budujete vztahy.

Kvalitu nikdo nepozná z webu, e-mailu, webináře, ani jedné schůzky či hovoru. Proto na začátku všech spoluprací dělám vstupní analýzu zdarma, která mi bere hodiny, které mi nikdo nezaplatí, ale je to způsob, díky kterému lidé ochutnají to, jak jim mohu pomoci a v jaké kvalitě. 

Víte, kolik % lidí po této rozsáhlé analýze zdarma, mé placené služby využije? Je to přesně 9  z 10 (mám velmi důkladné statistiky).

Druhým důležitým výstupem je to, že i když na internetu máte neskutečnou konkurenci, která má násobně více zkušeností a klientů než vy, pak to, že půjdete stále vidět (například placenou reklamu či na veletrhu) zvyšujete pravděpodobnost, že příště lidé dají přednost Vám před Vaší konkurencí, protože jste jim zrovna padli do oka. Tedy kdo není vidět a kdo nedává ochutnávky toho, co umí, má úspěch na internetu v nedohlednu…

Souhlasíte s tímto článkem nebo máte námitky? V obou případech mě neváhejte kontaktovat. 🙂

Co nás čeká a nemine?

  1. Mýtus 0: Vítejte v době informační;
  2. Mýtus 1: Reklama mi nefunguje;
  3. Mýtus 2: Marketingový MIX je přežitek;
  4. Mýtus 3: Marketing je zkrátka podvod;
  5. Mýtus 4: Marketing jako nástroj moci a manipulace;
  6. Mýtus 5: Marketing nepostavíme za den;
  7. Mýtus 6: Kvalitní produkt/služba se prodává sama;
  8. Mýtus 7: Komu prodáváte aneb mrtvé duše marketingu;
  9. Mýtus 8: Vy jako váš zákazník – přímou cestou do záhuby;
  10. Mýtus 9: Neprodávejte, předávejte a to pořád;
  11. Mýtus 10: Neznalost zákazníka neomlouvá;
  12. Mýtus 11: Produkt nebo služba, a proč ani jedno neprodáte;
  13. Mýtus 12: Za noc milionářem;
  14. Mýtus 13: Marketing na tělo;
  15. Mýtus 14: ???
Přesunout se na začátek