Cookies apokalypsa leden 2022 – Co nás čeká, nemíne a na co si dát pozor

Rok se s rokem sešel (přesněji 4) a po GDPR nám západní vítr donesl další (r)evoluční opatření a tím je Bruselská atomová bomba do marketingu jménem: Směrnice o soukromí a elektronických komunikacích 2016/679.

Existuje spousta běžných podnikatelů, kteří nedělají pokročilejší marketing a ani netuší, co Cookies jsou nebo k čemu slouží a už vůbec neví, zda se jich týkají. Což není nic neobvyklého.

Nejspíš znajte ty otravné lišty, které jsou na téměř každém webu, kde byla o Cookies zmínka. Stačilo dát křížek a bylo hotovo. Což je běžný scénář.

Znáte však pojmy jako Google Analytics, Google Maps na webu, Google reklama, Facebook reklama, remarketing, FB pixel, Smartlook, HotJar? Možná taky na webu používáte formuláře, testy, dotazníky z externích aplikací jako je Google, Fapi apod.

No a za tímto vším stojí (částečně nebo zcela) právě Cookies. Jsou to kousky souborů, přesněji stopy toho, co na internetu hledáme a na základě čeho nakupujeme produkty, služby nebo oslovujeme potenciální klienty. Na těchto Cookies se potom staví velká část elektronických prodejů, protože díky těmto souborům (přesněji informací o tom, co na internetu hledáme) nám Google, Facebook a řada dalších zdrojů nabízí vhodný obsah, reklamu apod. 

Z mé zkušenosti správná práce s těmito Cookies soubory přivede do firmy drtivou většinu prodejů přes internet. No a tohle od 1. 1. 2022 končí.

Dosud stačila ta otravná lišta na webu, která lidi informovala o tom, že web sbírá Cookies a ten si je nehledě na to, zda člověk souhlasí nebo ne, sbírá veselé dál. 

Nyní však sběr jakýkoliv Cookies na webech není bez aktivního souhlasu návštěvníků webu, přesněji bez kliknutí na tlačítko “souhlasit”, možný. 

Chápu, že v tom stále nevidíte důležitost. Tedy případovka.

Jak jsem psal výše, dosud stačila ta informační lišta, kterou většina z nás jen zavře. Nyní však musíme mít web uzpůsoben, aby člověk mohl dát souhlas, nesouhlas a ještě mít možnost si vybrat, co o něm víme.

Pokud to daný člověk jen tak zavře (po aplikaci nutných opatření pro web), jak to dělal doposud, stane se hned několik věcí.

1)  Nebudete vědět, že Vám někdo na web chodí, protože Google Analytics udělá velmi pravděpodobně tohle.

Cookies 2022 - propad návštěvnosti

Tedy z pohledu analytických nástrojů značně poklesne návštěvnost webu, tedy přísun možných zákazníků. Přesněji bez jejich souhlasu o nich nebudeme vědět a nemůžeme s daty dál pro potřeby prodejů pracovat. Neznamená to však, že na web bude chodit méně lidí.

2) Následně například Vaše reklama udělá:

Před nařízením (přesněji aplikaci nové Cookies lišty):

Cookies 2022 - pokles reklam před

Po nařízení (přesněji po aplikaci nové Cookies lišty):

Cookies 2022 - pokles reklam po

Pokud používáte placenou reklamu a zejména remarketing, pak očekávejte citelný pokles výsledků.

3) Používáte na webu  třeba Google mapy?

Cookies 2022 - chyba zobrazení mapy

Pokud k tomu nedají lidé souhlas, tak se přes mapy k Vám na pobočku nedostanou.

Tohle je pouze zlomek věcí, které se zcela jistě stanou. Cookies totiž používají mimo jiné e-shopy, e-mailové nástroje, živé chaty atd. Ve skutečnosti neznám moc marketingových nástrojů, které Cookies (v nějaké formě) nepoužívají.

Kromě toho už vyhledávače hlásí, že budou sami omezovat Cookies na webech.

Tedy pokud jste doteď měli jen web a sem tam nějakou reklamu, aby se neřeklo, a aby se Vám aspoň občas někdo ozval, tak pokud tohle povinné nařízení na svém webu aplikujete, tak potom už se Vám sám neozve nikdo.

Co když to neaplikujete?

Stejně jako u GDPR se zcela jistě objeví jedinci, kteří tuhle příležitost využijí k poškození své konkurence, stejně jak se to děje s GDPR, zde je to však mnohem snadněji vymahatelné…

Není sice pravděpodobné, že Úřad pro ochranu osobních údajů bude od 1.1. 2022 spouštět hon na malé weby, které nařízení nerespektují, ale pokud dostanou udání, mají povinnost ho prošetřit a všichni víme, že náhoda je blbec.

Pokud Vás však nevyhmátne Úřad, pak to zcela jistě udělá Google tím, že viditelnost Vašeho webu omezí, jak již avizoval, přesněji funkce, které na webu díky Cookies používáte. No a v aktuální době nám Google Chrome vodí na naše weby bezmála 80% veškeré návštěvnosti (doloženo z dat nejméně 10 webů).

A to nejlepší už i antivirové programy poukazují na to, když je na nějakém webu zapnuté Cookies a hned upozorňuji na nebezpečí a žádost o blokaci. Zatím jsem to nejvice viděl u Avast, který patří mezi nejvíce používané antivirové programy. 

Tedy nám do Cookies hry přistál další velmi silný protihráč, který naše weby šetřit rozhodně nebude.

Jak z toho ven?

  1. Mít web technicky uzpůsoben, aby nebral Cookies, dokud lidé nedají souhlas. Jak na to se vyjádřím níže.
  2. Mít na webu možnost lidem dát souhlas, nesouhlas se sbíráním Cookies a ukázat co o nich vše víte. K tomu také níže.
Jak web technicky pro Cookies uzpůsobit

Tohle se velmi liší dle toho, co používáte. Obecně však platí:

    • WordPress: Zde Vám stačí tzv. plugin, který Vám vyřeší technické nastavení webu i tu lištu. Je jich řada (doporučuji však možnosti konzultovat s někým, kdo tomu rozumí). Já osobně používám: Cookies and Content Security Policy.
    • WordPress + šablona Mioweb: Mioweb Cookies lištu má, ale pouze od verze 3.1, kterou získáte pouze pokud máte koupené roční aktualizace nebo rovnou koupeno tuto verzi šablony. Pokud máte verze nižší než 3.1, pak je řešení zkusit nějaký Cookies plugin a doufat, že Vám to nerozhodí web. Na konci tohoto článku jsem sepsat seznam pluginů, které Mioweb nepodporuje.
    • Webnode, Shoptet a podobné “krabicové” řešení: Ty budou mít zcela jistě svá řešení. Doporučuji je kontaktovat.
    • Web na míru: Zde je třeba kontaktovat Vašeho vývojáře, aby to naprogramoval.
Jak může vypadat Cookies lišta

Možností máme několik. Zde pro ukázku, které používáme my a jaké mají odezvy.

Varianta (User Friendly)

Cookies lišta na kraji stránky

Tuto variantu máme v rohu stránky jednoho webu. Zkoušeli jsme „nenásilnou formu“.

Výsledek: Propad měřených návštěv o 90%. Ač nezabírá příliš prostoru, marketingově však nefunguje. Lidé lištu zcela přehlížejí. Píšou nám, objednávají, ale když se neozvou sami, moc o nich nevíme.

Varianta (Marketing and User Friendly)

Cookies lišta - dolní části stránky

Tuto variantu máme na nejvíce webech. Lištu lidé nepřehlednou, ale také jim nebrání v prohlížení webu.

Výsledek: Propad návštěvnosti se liší dle webu, SEO a počtu týdenních návštěv. Tam, kde je návštěv více – jsme u ztráty měřených dat okolo 20 – 30 %. Tam, kde je už tak malá návštěvnost se dostáváme i na 50%. Stále jsme na tom, ale poměrně dobře. Lidé dále píšou e-maily, prochází web jen o nich příliš nevíme.

Varianta (NOT User Friendly)

Tuto variantu máme zatím na 2 webech a sledujeme, jak na ní lidé reagují. Nicméně tuto formu používají velcí hráči jako Google, Facebook.

Tato metoda lišty je velmi násilná a když lidé přijdou na web. Musí se přes lištu prokliknout, ať chtějí nebo ne. Tenhle druh tzv. Pevných pop-upů se používal na velmi násilný sběr kontaktů a e-mailu a je to přesně ten důvod, proč nyní většina lidí nesnáší podobné Pop-upy, Cookies boxy. O funkčnosti této metody jako povinného sběru e-mailů se dá polemizovat. Jak to bude fungovat u Cookies, když jde prakticky jen o prokliknutí tlačítka uvidíme.

Obecně se však dá říct, že čím nápadnější lišta je. Tím je větší pravděpodobnost, že získáte alespoň nějaké Cookies, s kterými můžete dále v reklamách a marketingových aktivitách pracovat.

Nastavení preferencí Cookies (novinka a nutnost každé Cookies lišty)

Asi doposud nejzásadnější novinkou v Cookies je to, že lidi musíte informovat o tom, jaké data o nich sbíráte.

Tedy musíte vypsat, jaké Cookies na webu používáte (Technické, Analytické, Personalizované, Reklamní) a umožnit lidem si i vybrat, s jakými souhlasit mohou a s jakými ne. A to je vše.

Může to vypadat třeba takto (textace je na Vás)

Cookies 2022 - nastavení Cookies

Mohl bych se o tomto tématu ještě rozepsat na pár A4 stránek, ale to by Vám k ničemu nebylo. Je to velmi rozsáhlé téma, proto pokud chcete, rád Vám poradím (zdarma), jak s tím naložit na Vašem webu. Neváhejte mě kontaktovat.

Vše, o čem jsem v tomto článku psal, jsem sám aplikoval na prvních 16 webů, které mám ve správě. Jelikož je každý z nich jiný, narazil jsem na několik technických chyb. Níže zasílám seznam. Mohou se Vám hodit.
Aplikace na WordPress + Mioweb + napojení na FAPI a SmartEmaling

Jakmile jsme toto nařízení aplikovali, přesněji plugin, který všude použivám: Cookies and Content Security Policy a dal jsem nesouhlas s Cookies (což dá většina lidí), vyřadilo to z provozu všechny Fapi formuláře.

Jaké pluginy si s miowebem nerozumí:

  • Cookies and Content Security Policy – pokud máte napojení na formuláře Fapi a někdo dá nesouhlasím s Cookies, vyřadí je to všechny z provozu, nedoporučuji používat s miowebem, i kdyby jste je neměl.
  • EU Cookies Bar – Zde mě to dostávalo do přihlašovací smyčky, ještě předtím než jsem vubec dal souhlas a i po něm  a jako admin jsem se nemohl přihlásit do webu.
  • Easy Notification Bar – Ta se ani nerozjede, protože potřebuje customizer a ten je u Miowebu vypnutý, přesněji je dělán zcela jinak, než je u běžných šablon na WordPressz a nijak to neobejdete.
  • WP Cookie Notice for GDPR, CCPA & ePrivacy Consent – Tohle vypadalo velmi nadějně, bohužel jsem ve Free verzi nemohl dát do kupy seznam Cookies preferencí – viz výše. Což je věc, která tam být musí. Vypadá to, že to funguje ve verzi PRO. Tu jsem však nezkoušel.

Plugin, který si s Miowebem rozumí:

Tak plugin GDPR Cookie Consent od WebToffee si s Miowebem rozumí a nic nerozhazuje. Je také snadný na použití a poměrně flexibilní. 🙂 Mohu jen doporučit!

Aplikace na WordPress + šablony zdarma a plugin Elementor, používající Google Form, který sbírá kontakty

Jakmile jsme nařízení aplikovali na tomto webu a dal jsem nesouhlas s Cookies (což dá většina lidí), byl vyřazen z provozu Google Formulář, který sbírá kontakty. V tomhle případě jsem použil plugin: GDPR Cookie Consent od WebToffee, který formulář z provozu nevyřadil a je to velmi užitečný Free plugin.

Aplikace na WordPress + nejmenovaná placená šablona a dlouho neudržovaný web (nehlídali se aktualizace apod.)

Při aplikaci zmíněné Cookies lišty a odmítnutí Cookies došlo k závažné chybě na webu a konfliktu parametrů šablony. Lišta musela být odstraněna a web aktuálně opravujeme.

Ale dalších aplikací na 13 webů na WordPress bylo v pořádku. Ovšem než se do nějakého řešení pustíte na vlastní pěst, určitě je třeba se s někým poradit, jelikož každá šablona + kombinace s pluginy, může mít zcela odlišné rizika chyb a u webů na míru to platí tuplem!

Kdyby něco nebylo jasné, napište! 🙂 Budu rád, když mi napíšete, jak jste se vypořádali s Cookies vy. Třeba do komentářů.

5 komentářů na “Cookies apokalypsa leden 2022 – Co nás čeká, nemíne a na co si dát pozor”

  1. Pingback: Jak se projevuje zákaznická orientace na webech velkých hráčů? - Development4Project, s. r. o.

  2. Jsem důchodkyně cookies mi brání vidět celou obrazovku a někdy blokují zcela. Odstranění lze těžko najít a je to slepá ulička.Začalo to zničeho nic cca 1.12.2021,nedostaniu se do i vysílání, do map. Nakopat je málo.Platím si za internet a nikdo mne nebude sledovat nebo mi nabízet nějaký jeho výběr. Smazat tu potvoru křížkem vůbec nejde, protože tam není.Je to náhoda nebo něčí úmysl jak mne blokovat.

    1. Jakub Jonáš, jednatel Development4Project, s. r. o.

      Dobrý den, děkuji Vám za komentář. Mluvíte o konkrétním webu? Mohl bych požádat o odkaz na daný web? Jinak obecně tyto lišty jsou v rukou tvůrců webů, tedy to má každý jinak. Bohužel.. Chápu však Vaše rozpoložení.

    1. Jakub Jonáš, jednatel Development4Project, s. r. o.

      Dobrý den, děkuji za komentář. Jak jsem psal níže. Cookies jsou na majitelech webu, tedy bohužel to nějak globálně ovlivnit nejde. Nyní by tedy každý web už Cookies sbírat neměl. Pak případné jak píše – antivirové programy, například Avast nabízejí blokaci všech cookies.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.