Marketingové konzultace tel: +420 603 922 253, e-mail: info@development4project.cz
Marketing nepostavíte za den

Mýtus 5 – Marketing nepostavíte za den – Éra ebooku a webinářů končí

Řím taky nebyl postaven za den. Je to sice klišé, ale skvělé přirovnání k marketingu a jeho budování. Pokud chce firma dělat pořádný a udržitelný marketing, je třeba se připravit na to, že to nebude za den ani dva, ale může trvat klidně měsíce, než se to povede. Záleží projekt od projektu.

Mou prací je tvořit (nejen) marketingové systémy uvnitř firem a díky tomu dostávám velmi často otázky:

Kdy se projeví nastavování marketingových procesů? Kolik mi to za měsíc vydělá? Kolik mě to bude stát a bude to opravdu fungovat?

Tyto otázky dostávám dnes a denně a v dnešní době se tomu nedivím. Internet je plný krátkozrakých návodů, jak stačí mít e-book, dělat webináře a budete mít postavený marketing. Rád bych vám však (na základě dat za posledních 5 let nejen od mých klientů) upozornil na jednu velmi zásadní věc a tou je…

Končí doba e-booků a webinářů. Začíná doba původního marketingu. Jak s tím naložíme?

Už několik let studuji první techniky marketingu z let 1990 – 2021. Sleduji vývoj těchto technik a jejich efektivitu v různých ohledech a u různých klientů.

Případovka

Téměř 5 let zpět jsem byl součást  kampaní dnešních online guru a to hned několika. Pamatuji si doby, kdy jsme vytvořili e-book, který si s nízkonákladovou reklamou získal několik stovek kontaktů za měsíc. Stejně tak jsem byl u období, kdy se v Česku začaly aktivně používat webináře. Stačil jeden webinář, malá reklama a měli jsme tam 600 – 700 účastníků. Na těchto akcích se klidně za noc vydělal milion i dva. Náklady na tuto akci byly pár hodin času na tvorbu podkladů či samotný webinář a i s mou prací to stálo cca 5.000 Kč.

Minulý rok jsem dělal kampaň pro klientku, která vyrostla právě na těchto principech, ovšem začala je používat až zhruba 4 roky potom, co tento trend přišel. Udělali jsme velmi propracovanou kampaň – sociální i e-mailovou. Pokročilou segmentaci. Měli jsme kombinaci několika e-booků a videí. Kampaň běžela zhruba měsíc. Vzalo to mnoho času a stálo to i s mou prací téměř 15.000 Kč. Výsledek celých 176 nových kontaktů, ale žádný prodej. Klientka pomáhala zejména ženám nevyhořet a její služba byla fakt skvělá a byl o ni zájem.

Ukázka mapy marketingu 1 část

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

První část rozložení kampaně

Ukázka mapy marketingu 2 část

Druhá část rozložení kampaně (byla i třetí)

Nastává úpadek nových marketingových trendů

Když to dáme do čísel, tak v roce 2016 jsme díky e-booku získali za měsíc zhruba 700 kontaktů a stálo to cca 5.000 Kč včetně nákladů do reklam. Máme to 7,1 Kč za kontakt. Když v roce 2020 jsme díky e-booku za měsíc získali 176 kontaktů a stálo to včetně rozpočtů do reklam 15.000 Kč, stál jeden kontakt 85,2 Kč.

Pro představu je to nárůst zhruba o 1.200 % za 5 let. Tedy zhruba + 240 % za rok. Za dalších 5 let, tedy můžeme očekávat nárůst cen za kontakt v tomto ohledu o dalších 1.200 %. 

Tedy za získání kontaktů přes e-book v roce 2026 zaplatíme za kontakt o 2400 % více než v roce 2016. Tedy podobná akce může stát 30.000 Kč a může přinést sotva polovinu toho, co v roce 2020. To není vtip, to je realita na základě reálně vysledovaných a doložitelných dat.

Samozřejmě, liší se to obor od oboru, jenže podobnou zkušenost nemám jen s jedním projektem, ale zhruba s 20 (z různých oborů) za poslední 2 roky. A čísla jsou si velmi podobná. Dovoluji si říct, že éra e-booku a webinářů tedy končí a má klesající trend. Tyto techniky ještě fungují, ale pouze za určitých podmínek a spíše jako podpora budování vztahu se zákazníky, než jejich získávání.

Čím to je?

Odpověď je jednoduchá a opět podložená daty – novými spamfiltry vyhledávačů a e-mailů, dražší reklamou na zdrojích jako FB či Google a větší omezení možností propagace na těchto zdrojích, dále také nové evropské regulace a hlavně to, že lidé jsou značně přehlceni a mají zaspamované e-maily. No a Covid období tomu taky nepřispívá. A také čím dál menší ochota investovat peníze do reklam a marketingu ze strany klientů.

Rozdílný výchozí stav

Velmi často dostávám otázku:

“ Znám leadery, kterým webináře a e-booky fungují, a když do své databáze pošlou webinář, mají stále několik stovek zájemců. Čím to je?”

A ano, je tomu tak. 

Jenže, když jste člověk, který s e-booky a webináři začal zhruba 5 let zpět a stihl ten trend a nyní má databází o počtu 15.000 jedinců a výše, tak i s běžnou otevíratelností 5 – 10 % získá značnou část zájemců. A když má díky té historii budget 50.000 Kč měsíčně do reklam a nijak mu to neublíží, pak se nemůžeme divit, že to funguje, jelikož si svůj výsledek zkrátka zaplatí. 

Zde je však velmi častá chyba těchto guru, kteří pak radí lidem jako mají klienti, kteří nemají databázi ani peníze, dělat marketing. Radí jim principy, které fungují jim, ale mají diametrálně odlišný výchozí stav, než ti klienti. Mají databáze, peníze, historii. Což řada jejich příznivců zkrátka nemá. 

Tedy, chcete začít podnikat? Pak zapomeňte na e-booku a webináře, protože byznys na nich už zkrátka nevybudujete, pokud nemáte desetitisíce do reklam.

Jak z toho ven? 

Trendy jsou zkrátka trendy, jednou přijdou a za chvilku pominou. Pokud je sledujete a máte už rozjeté a výdělečné podnikání, tak jste na cestě k obrovské konkurenční výhodě. Pokud však teprve začínáte nebo žijete, jak se říká, od faktury k faktuře, pak se zamyslete nad tím, jak využít, co máte a dostat se do stavu, kdy získáte alespoň minimální poptávku a příjem, který můžete investovat do propagace. Jiná cesta není, pokud nemáte za zády velkého investora.

Marketing nepostavíte za den

Cesta, jak takový systém vytvořit, je ho začít budovat. Je třeba si definovat základní produkt či službu svého podnikání (jeden ne 10). Dát tam 100% energie a zdrojů, které můžete a začněte pracovat. 

Když jsem byl ve firmách, kde jsem pracoval 8 hodin denně, 5 dní v týdnu, tak jsem takový funkční systém vytvořil za 3 měsíce. Byl pak předatelný, udělal základní přítok zákazníků a získal minimální zdroje do dalšího marketingu, které se se správnou investicí zvyšovaly.

Pokud začínáte, zapomeňte na to mít vše dokonalé a snažit se být všude, protože je to jen ztráta času. Uchovejte to, co vás někdo učil pro dobu, až to bude efektivní použít na vaše podnikání. Jednou to možná přijde.

Nyní jsem vám asi zničil vaše ideály, ale abyste správně začali budovat marketing, musíte znát reálný výchozí stav, ne ten vysněný. Zároveň vám však nedám univerzální návod, jak rozjet podnikání a dostat ho do výdělečné podoby, protože takový neexistuje, ač všichni říkají, že ano. Velmi brzy zjistíte, že jsou to jen prázdná slova, která fungují pouze za určitých okolností. Každý projekt je jedinečný a každý musí začít jinak. Někomu stačí pár tisíc, aby prodal, pro někoho to znamenají deseti až statisíce, to je realita.

Začněte však tím, že si propracujete svůj produkt či službu a začnete o tom mluvit. Všude, kde to jde. A pokud chcete poradit, jak začít, nabízím úvodní konzultaci zdarma, kde vám poradím na míru, jak začít, a na co se zaměřit.

PS: A spoiler do dalších dílů (přesněji do 7.)… Jednou z největších chyb, kterou většina podnikatelů dělá, je to, že prodává to, co se líbí jim, nikoliv jejich potenciálním zákazníkům…

Co nás čeká dál?

Chcete mi sdělit k této problematice svůj názor, podělit se o zkušenost? Pak můžete do komentáře níže.

Jeden komentář u “Mýtus 5 – Marketing nepostavíte za den – Éra ebooku a webinářů končí

Komentáře nejsou povoleny.

Přesunout se na začátek