Marketingové konzultace tel: +420 603 922 253, e-mail: info@development4project.cz
Jak nevyhodnocovat efektivitu marketingu - Informační doba

Mýtus 0 – Jak opravdu vyhodnotit (ne)efektivitu marketingu (marketingová série)

V posledních měsících se dostávám k marketingu nadnárodních firem, který nyní mohu srovnat s marketingem pro živnostníky, menší firmy a dokonce i neziskovky.

Čím dál více jsem však díky tomu zklamán tím, jak se v Česku učí marketing a hlavně tím, co se NEučí. A právě o tom bude tento článek. Na začátek vám položím otázku.

Kolikrát jste zanevřeli nad marketingem či placenou kampaní jen na základě malých prokliků, registrací či nákupů na vašem webu? Mýtus 0

Já nesčetněkrát, než jsem se na marketing začal dívat tak trochu jinak a přestal poslouchat “rádoby marketéry”.

Možná patříte mezi lidi (stejně jako kdysi já), kteří díky špatnému vyhodnocení skutečné efektivity kampaně odřízli potenciální a kvalitní zdroj nákupů, zakázek, registrací…

Co když vám řeknu, že abyste mohli skutečně vyhodnotit efektivitu marketingu, je třeba ho hodnotit na minimálně 5 různých druzích dat? A to platí i v případě, že máte spuštěnou jednu reklamu na Facebooku či Googlu (i když to není zrovna efektivní cesta marketingu).

Na začátek mohu říct, že pokud chcete mít skutečně efektivní marketing a kampaně s tím spojené, je třeba si vyhradit dostatek času jen na vyhodnocování. 

Zatím tedy víme, že kvalitní marketing leze do času. 

Pokud chcete mít i efektivní placené kampaně, pak poleze i do peněz. Je však na vás, zda skončí někde ve vzduchoprázdnu bez výsledku, anebo to, co do marketingu můžete dát, využijete maximálně.

Připravil jsem pro vás sérii aplikačních článků k vašemu marketingu zdarma. Postupně vám tedy ukážu marketing z jiného úhlu pohledu a vyvrátím pár zavedených mýtů. Budu vycházet převážně z vlastních zkušeností, výsledků a také nějakého toho studijního materiálu, který jsem za léta svého vzdělávání potkal.

Cílem není vám ukázat, kdo je špatný nebo dobrý markeťák, protože každý učí to, co umí. Ani vám nemohu říct, jaká marketingová technika funguje a jaká zase ne. 

Rozhodl jsem se, že vám v souvislostech ukážu to, co se učí a vy sami si uděláte obrázek, co vám může fungovat a co zase ne. 

A aby to nebyla jen teorie. Ke každému mýtu, který budu vyvracet, vám sdělím alespoň 1 případovou studii pro větší představu. (Názvy firem a produktů jsou cíleně vynechány z důvody diskrétnosti k mým klientům.)

Co nás čeká?

Podíváme se na témata:

  1. Mýtus 0: Vítejte v době informační;
  2. Mýtus 1: Reklama mi nefunguje;
  3. Mýtus 2: Marketingový MIX je přežitek;
  4. Mýtus 3: Marketing je zkrátka podvod;
  5. Mýtus 4: Marketing jako nástroj moci a manipulace;
  6. Mýtus 5: Marketing nepostavíme za den;
  7. Mýtus 6: Kvalitní produkt/služba se prodává sama;
  8. Mýtus 7: Komu prodáváte aneb mrtvé duše marketingu;
  9. Mýtus 8: Vy jako váš zákazník – přímou cestou do záhuby;
  10. Mýtus 9: Neprodávejte, předávejte a to pořád;
  11. Mýtus 10: Neznalost zákazníka neomlouvá;
  12. Mýtus 11: Produkt nebo služba, a proč ani jedno neprodáte;
  13. Mýtus 12: Za noc milionářem;
  14. Mýtus 13: Marketing na tělo;
  15. Mýtus 14: ???

Mýtus 0: Vítejte v době informační

Než se pustíme do prvního dílů našeho seriálů, je třeba poukázat na jednu důležitou souvislost, od které se odvíjí všechno ostatní, co se marketingu týče. Kupodivu jsme v 21. století. Marketingové trendy se mění každý den a né úplně každý to stíhá sledovat.

No a aby toho nebylo málo, tak koronakrize za 2 roky s těmito marketingovými trendy zamíchala o to víc a zásahem vnějšího činitele (přírody a následně státu) velmi efektivně doslova zmanipulovala trh, myšleno v nejlepším slova smyslu.

Tedy, jelikož vývoj sleduji, a to z pohledu několika zákazníků i běžné veřejnosti, mohu z jistotou říct, že to, co fungovalo 3 – 4 roky zpět, už nyní příliš nefunguje. Což mi potvrdila i řada dalších marketingových manažerů.

To je však pouze jedna strana mince. Druhá strana mince je vývoj platforem sociálních sítí, poměrně tvrdý boj konkurenčních vyhledávačů a jejich algoritmy vyhledávacích robotů, které se neustále mění. A v neposlední řadě naprosto obrovský příval informací, se kterými se musíme potýkat každou sekundu svého života ze všech možných stran a tento trend se exponenciálně zvyšuje. 

Jednoduše řečeno. Existuje čím dál více vnějších faktorů, které se nebudou přizpůsobovat vám, ale vy se musíte přizpůsobit jim, ať chcete nebo ne. A jsou tak velké a mají tak obrovskou moc, že když to neuděláte, jednoduše vás semelou.

JAk nevyhodnocovat efektivitu marketingu - mytus 0

Tím se dostávám k jádru pudla. Jsme v informativní době, ve které musí lidé vnímat a přijímat obrovský příval informací a mají na to čím dál méně času. A tento trend se projevuje i v jejich nákupním chování (což je to, co byste mimojiné měli znát, abyste prodali). O tom však podrobněji v 8. dílu seriálu. Pro tuto chvíli chci jen zmínit důležitý důsledek této problematiky, a tím je zahlcenost uživatelů všeho druhu. Pokud nebydlíte v lese (myšleno v nejlepším slova smyslu), odříznutí od civilizace, tak budete zahlcení velmi často.  

A jakmile je člověk zahlcený, vědomě i nevědomě třídí informace, které jsou pro něj důležité, zajímavé nebo mají pro něj přínos. Vyřeší mu nějakou jeho potřebu. A pokud máte produkt nebo službu, který nesplňuje alespoň jedno z daných kritérii (nejlépe však všechny), tak můžete vynaložit velmi pěkných pár platů do marketingu či reklamy, která vám nic nepřinese. Věřte nebo ne, těchto případů znám několik desítek, ne-li stovek.

Případová studie:

Podnikám už bezmála 6 let a cca něco přes 7 let se v této branži pohybuji. Znám doby, kdy přišel David Kirš s tehdejším bumem, e-mail marketingem převzatého ze zahraničí a vytvořil velmi užitečné softwary. Tehdy stačilo udělat magnet, nasdílet do pár skupin, dát do reklam pár korun a hned jste dokázali za rozpočet 2.000 Kč, udělat bezmála 500 člennou databázi.

Jak šel čas, tak e-booku, magnetů bylo více a více a přišel bum s webináři. Opět stačilo pár stovek do reklam a několik sdílení a za malou investici byla poměrně velká zábava.

Jak šel čas2, tak lidé toho měli zkrátka dost a už si vybírali čím dál více, co využijí (já jsem mezi nimi). S tím se pojilo i zvýšení počtu spamů (tedy nevyžádané pošty) v ČR. Dokonce v roce 2019 jsme patřili mezi největší spamovací velmoci. Dle statistik dokonce 17 z 20 e-mailů byly identifikovány jako SPAM. Zde se dokonce můžete podívat, jak velkou část světového spamu jsme poslali minulý měsíc nebo den.

A zde si dokonce můžete přečíst, jak lidé se spamem nakládají a jaký byl vývoj v čase.

No a tento trend už se držel s odchylkou několik let. Pak do toho vstoupila na celoevropské úrovni EU s GDPR. No a jen chvilku na celosvětové úrovni i Google, FB a vývojáři spamfiltrů také nespali. A rok se s rokem sešel a najednou je rok 2021 a s jistou mohu říct, že e-booky a webináře jsou na značném ústupu. Musíte vynaložit (zatím dle mých předběžných dat) několikanásobek energie a hlavně financí do reklam, abyste získali alespoň pár desítek kontaktů a to je tvrdá realita, kterou jsem si potvrdil u řady klientů a případovek a tento poměr se zvyšuje.

Od té doby se vynořily stovky “rádoby marketérů” a lidí, kteří mají pocit, že mohou jen tak někomu mluvit do marketingu potom, co si přečtou pár e-booků a shlédnout pár videí a vůbec si neuvědomují, co na našem malém trhu způsobují. Často neznají základní principy vyhledávačů a technologických řešení, které marketing (a zejména ten online) ovlivňují. 

……Protože, když dle různých rad odešlete 5 e-mailů za den pro pár lidí a tak to děláte co týden, a tak vás zkrátka chytnou spam filtry, které předají informaci vyhledávačům, bezpečnostním celosvětovým monitoringovým systémům, jako například Cisko.com. No a v tuto chvíli vám bude úplně na nic, že máte krásně napsaný e-mail plný smajlíků, protože ho lidé ani neuvidí nebo rovnou smažou, protože spadne do nevyžádané pošty. No a to je jen 1 z důležitých principů našich vyhledávacích technologií, který by měl každý slušný markeťák znát….

Scénář 2 je, že máte databáze 10.000 a více lidí. Budete posílat hroamdy e-mailů a čekat, kdo otevře a kdo ne. Jistě, že to bude mít výsledek, když máte databáze 10.000 lidí a více, ale kdo ze začínajících i rozjetých firem takovou databázi má?  Můžete tedy nad meilingem přemýšlet statisticky (z 10.000 alespoň 2.000 otevře a pár desítek nakoupí…), což nebude fungovat u databází 1.000  méně lidí… Nebo ho dělat efektivně, ať takovou databázi máte či nikoliv. O tom však v dalších seriálech.. 🙂

Jaký je z toho výstup? 

Pokud jste nevymysleli něco ultra geniálního a jedinečného, tak svůj byznys nestavte na e-boocích a webinářích (a stejně tak  na přílišném mass mailing), protože velmi rychle zjistíte, že z toho jen tak nezbohatnete. Neříkám, že tyto formy komunikace nefungují, ale říkám že fungují pouze v určitém ohledu.. 

A kdy fungují? To se dozvíte v jednom z dalších dílů s tématem přežitého marketingového mixu. Předtím nás však čekají tvrdá data….Tento díl si můžete přečíst zde!!

Jak zatím hodnotíte článek? Byl pro Vás přínosný?  Budu rád, když zanecháte komentář. 🙂

P.S. Pokud hledáte někoho, kdo s Vámi zdarma prokonzultuje Vaše marketingové aktivity. Neváhejte mě kontaktovat.

Jeden komentář u “Mýtus 0 – Jak opravdu vyhodnotit (ne)efektivitu marketingu (marketingová série)

Komentáře nejsou povoleny.

Přesunout se na začátek