#Mýtus 2 – Přežitý marketingový mix (marketingová série)

Marketingový mix - Development4Project s. r. o.

V posledních článcích našeho marketingového seriálu jsme se bavili o tom, jak jsou lidé přehlceni informacemi, jak se to projevuje například na doručitelnosti e-mailů, a v neposlední řadě jsme se zmínili  o tom, jak nevyhodnocovat marketingová data.

Nyní se zaměříme na mnohem starší problematiku, řekl bych i zřídlo marketingu, a tím je marketingový MIX.

Zodpovíme si otázku, zda je potřebný nebo nikoliv  či zda se jedná o přežitek.

Toto téma volně navazuje na mýtus č. 1 o vyhodnocování dat, protože pokud chceme správně data vyhodnocovat, musíme je prvně získat a marketingový MIX tak může být velmi užitečná orientační pomůcka.

Bohužel, s příchodem čím dál více marketingových online guru, budiž jim firma lehká, kteří se nehledě na okolností snaží zkracovat naše cesty za „bohatstvím“, tím více tento nástroj upadá v zapomnění a ano, proto to působí jako přežitek. Nic víc v tom není.. Proč je to však problém si řekneme velmi brzo.

Nyní se však podívejme na to, co to vlastně ten marketingový MIX je.

Na internetu a v knihách najdete mnoho různých definic… Abych to zkrátil. Jedná se o soubor marketingových příležitostí na mnoha různých zdrojích, které se navzájem podporují, a jejich cílem je získat maximální možné výsledky.

Tedy, pokud se propagujete pouze na Facebooku nebo cedulkou na dveřích, nemáte marketingový MIX. Pokud tvoříte marketingové aktivity na mnoha různých zdrojích offline či online, pak to můžete nazvat marketingovým MIXem.

Velmi zkráceně a obrazně:

  1. Bod číslo 0 je samozřejmě stavební povolení (živnost či jiná právní forma podnikání).
  2. Začne to tak, že si vykopete základy (produkt či službu).
  3. Pak tam dáte izolaci, vybudujete potrubí na odpad, vodu a elektřinu (vaše cílová skupina).
  4. Celé to zakopete a zabetonujete (web, provozovny, kamenná pobočka).
  5. Následně začnete stavět nosné zdi (CRM systém, vnitřní firemní procesy).
  6. Nyní začnete stavět zbytek zdí (lidské zdroje a finance).
  7. Teprve teď začnete stavět střešní trámy (například: Facebook, LinkedIN, Instagram, reklama v médiích, srovnávače, partnerské weby, e-mail marketing, PPC nástroje, letáky, plakáty, billboardy….).
  8. No a v neposlední řadě položíte střechu a nahodíte omítku (pravidelnost, dlouhodobé sdílení obsahu a budování vztahů se zákazníky).

A máte postavený krásný a dlouhodobě udržitelný dům, respektive váš marketingový MIX. 

Tedy marketingový MIX v mém podání neni jen o tom vybrat si zdroje propagace, ale zajistit, že celý marketing firmy bude skutečně fungovat a to dlouhodobě. Je to živá a neustále tvárná hmota.  

Hlavně je to metodika, které se drží každá kvalitní a fungující firma i uvědomělí živnostníci.

A teď si představte, že za vámi přijde někdo, kdo vám řekne, že se stanete za měsíc milionářem, a stačí vám k tomu jen vymyšlená služba, placený e-book a sociální sítě. Neříkám, že to není možné, ale každá mince má 2 strany.

Kromě toho je to milionář s ohromnou databází, do které někdo kdysi nalil spoustu peněz nebo s tím e-bookem začal v době, kdy tím byl náš trh téměř nepolíben, to už vám však neřekne, jelikož to sám v tom lepším případě neví (nemyslím nikoho konkrétního).

Výsledkem je spousta zklamaných rádoby podnikatelů, kteří si nemohou vydělat ani na své náklady… A taky nesmírně zkažený trh a nedůvěra v kohokoliv, kdo chce lidem pomoci například s marketingem. A s tímto fenoménem se, dámy a pánové, potkáváme poslední 3 – 4 roky… A pak zkuste kvalitně prodávat! Jde to, ale dře to. 🙂  Už chápete, proč může být tento přístup problém?

Stejně jako naše osobnosti a naše životy se formuje i trh, na kterém všichni prodáváme. Někdy jsou v trendu e-booky, jindy jsou to webináře nebo audio články… Tyto trendy se mění prakticky co měsíc a je nesmírně důležité správně sledovat vývojovou křivku nebo se jednou stane, že vaše pracně vybudovaná firma (například na e-boocích) z ničeho nic nemá zákazníky, které nutně potřebuje (takových případů máme kolem sebe doslova stovky). A musím říct, že relevantně sledovat vývoj trhu není vůbec žádná sranda. Úspěšné firmy nemají celé marketingové nebo analytické oddělení jen tak z plezíru…

A teď jedna případovka.

Měl jsem takhle jednou 2 táborové spolky, kterým jsem “dělal marketing”. Propagace byla v téměř stejném období (jen v rozptylu cca 3 let), tedy u prvního covid nebyl, u druhého už ano. V prvním případě jsem v omámení různých online guru, postavit reklamu na Facebooku (nehledě na to, co umím…), dle mnoha různých návodů a super technik. 

“Jim to vydělalo miliony a získalo spoustu registrací do jejich programů, tak zde to půjde taky!

 Hurá na ně!”

Propagace jela 2 měsíce a výsledkem nebyla ani jedna přihláška na tábor. Jen pro info, byl to dobře zavedený spolek, který už fungoval léta. Měl luxusní web, reference i spoustu krásných fotek (na základě kterých se mimochodem rodiče rozhodují nejvíce…).

Po pár letech jsem byl moudřejší a začal jsem vynechávat kvanta webinářů a číst kvanta nových e-booků a zaměřil jsem se na velmi důkladnou datovou analytiku webů a návštěvníků na webu. A rozvoj toho co už umím (například od opravdového marketingového guru Kotlera). Pak jsem dostal klienta nového…

Naprosto nový spolek, bez referencí, historie, bez fotek. I web jsem mu dělal já a to zcela od 0, tedy ani žádný rating pro vyhledávače.

Pustili jsme reklamu na 4 různých zdrojích – Google, Sklik, Etarget a do toho Google remarketing. K tomu  ještě klient fyzicky oslovoval školy a různé rodičovské skupiny. Také měl letáčky a co 2 dny jsem sledoval pohyby uživatelů na webu. Přesněji bylo 6 komunikačních cest a správné a pravidelné vyhodnocování dat. Reklama jela 2 měsíce. První měsíc 0,0 nic přihlášek a druhý měsíc 80 přihlášek?

Teď si možná říkáte, že za to může určitě covid. Rodiče se chtěly dětí zbavit.

To jsem si myslel taky, dokud jsem neudělal anketu ve své skupině s 1.400 pracovníky s mládeží (organicky vybudovanou) a výsledek je, že pouze 1 z 20 lidí měl vyšší čísla než předloňské roky a o měsíc dříve vyprodáno. 3 z nich dokonce měli dětí méně než každý rok! A když to poměrově převedete na celý trh, kde je několik desítek tisíc takových spolků, dostanete docela pěkné (ač teoretické) číslo, které odpovídá aktuálnímu stavu tohoto segmentu trhu.

Tedy, co za úspěch mohlo? Nebyl to covid ani změny ve vyhledávačích, byl to poměrně slušně propracovaný marketingový MIX… Máte podobnou zkušenost? Zkuste se podělit do komentářů. Budu za to moc vděčný!

Jinak chcete vědět, jak si správně poskládat marketingový MIX? K tomu není žádný funkční ultimátní návod. Takto ho tvořím třeba já:

Marketingový mix - Development4Project s. r. o.

Tak klidně napište a poradím vám na míru (když to bude v mých silách).

P.S. V dalším díle našeho seriálu se podíváme na 4. mýtus a proč je marketing jednoduše podvod. Zveřejním ho už velmi brzo. Sledujte mé sítě nebo web.

V seriálu se podíváme na témata:

  1. Mýtus 0: Vítejte v době informační;
  2. Mýtus 1: Reklama mi nefunguje;
  3. Mýtus 2: Marketingový MIX je přežitek;
  4. Mýtus 3: Marketing je zkrátka podvod;
  5. Mýtus 4: Marketing jako nástroj moci a manipulace;
  6. Mýtus 5: Marketing nepostavíme za den;
  7. Mýtus 6: Komu prodáváte aneb mrtvé duše marketingu;
  8. Mýtus 7: Vy jako váš zákazník – přímou cestou do záhuby;
  9. Mýtus 8: Neprodávejte, předávejte a to pořád;
  10. Mýtus 9: Neznalost zákazníka neomlouvá;
  11. Mýtus 10: Produkt nebo služba, a proč ani jedno neprodáte;
  12. Mýtus 11: Za noc milionářem;
  13. Mýtus 12: Marketing na tělo;
  14. Mýtus 13: ???