Marketingové konzultace tel: +420 603 922 253, e-mail: info@development4project.cz

Mýtus 3 – Marketing je zkrátka podvod (marketingová série)

Kolikrát jste slyšeli věty typu: “To je jenom marketing. To je podvod. Jen nás chtějí o*****. Řeknou všechno, aby prodali. Ani to nekupuj, jenom nám lžou. Co říkají, není pravda”.

Já už mnohokrát. 

Vítejte u dalšího dílu marketingové seriálu, ve kterém se podíváme na téma “Podvod” jménem MARKETING.

Kdo takové osočení z úst vypouští?

V posledních letech jsem tohle poměrně dost sledoval, a to z pohledu zákazníka i marketingového manažera či majitele firmy. Zjistil jsem, že všichni, co říkají něco ve stylu “marketing je podvod”, měli pravdu…

Už nesčetněkrát jsem se setkal s tím, jak řada majitelů projektů a firem byla penězi tak moc motivována, že na prodejní stránky nebo do telefonu řekli lidem všechno, jen aby prodali. Už se ale nezaobírali tím, zda to splní nebo ne. 

Výsledkem byly desítky velmi pohoršených zákazníků připravených jít k soudu kvůli nesplnění podmínek. Takových příkladů znám mnoho. 

Když jsem se s tímto setkal v projektech, do kterých jsem byl zapojený, rovnou jsem spolupráci ukončil, protože přesně tohle je to, co se mi vyloženě příčí.

Jak mají pak slušní markeťáci lidem říct, že marketing není jen podvod, ale způsob, jak se mohou lidé dozvědět něco, co jim může pomoci jejich potřeby naplnit nebo díky čemu mohou prodávat?

Případovka:

Měl jsem takhle jednou projekt, jehož majitelka potřebovala rychle vytvořit webovou stránku. Byl to projekt neziskový. Ujistila mě, že když to stihneme za víkend, v pondělí budu mít peníze. Já aktivní (ještě jsem neměl ani pořádné smlouvy na tvorbu webu) jsem tedy uzpůsobil práci týmu, aby se to stihlo a tím posunul (což byla obrovská chyba) termíny jiné zakázky. Web se stihl přesně dle zadání. V neděli ráno byl hotov, vyzkoušen a předán. 

Pondělí nastalo a klientka mě poprosila, zda peníze může poslat do týdne, že čeká na platby… 

Týden se s týdnem sešel a po 2 měsících plných podobných výmluv už bylo připraveno trestní oznámení na danou klientku a světe div se, po průzkumu právníka se ukázalo, že paní byla trestána za podvody. Jakmile jsem ji informoval, že podáváme trestní oznámení, ještě ten večer jsem peníze dostal. Víte, co je nejhorší? Byla to firma na doporučení od spokojeného klienta…

 

Nemá to podle vás nic společného s marketingem? To se plete. Paní mi na osobní schůzce velmi pěkně prodala její neziskový projekt, na základě kterého jsem tuto zakázku vzal. Ovšem spoustu informací “zapomněla sdělit”, a to, že mně to způsobilo hodně problémů, už ji nezajímalo..

Tento způsob vynechání zásadních prodejních informací je u mnoha majitelů projektů velký trend. 

“Však nelžeme, jen neříkáme všechno”.

A pak se divíme, že máme na krku nespokojené zákazníky a nefunkční marketing.

Ač se to nezdá, dobré jméno máte jen jedno, a když už se jednou ušpiníte, stále se to s vámi veze, ať se snažíte, jak chcete.

Případovka 2

Měl jsem takhle firmu, která si nechala jinde vytvořit web (bylo to u firmy, se kterou spolupracovali 12 let!!). Obchodník nasliboval majiteli firmy vše, co na webu potřeboval. Nic nebyl problém a vše mělo být hotové do týdne. 

Klient podepsal novou smlouvu na tento projekt. Uběhl týden a objevila se první chyba. Pak to byl najednou rok plný výmluv a ujištění, že “pouze testujeme” a výsledek byl, že ani po roce web nefungoval. Stálo to obrovské množství času, peněz a zjistilo se, že vše, co bylo slíbeno, na webu ani není možné vytvořit! Pak zmíněná firma chtěla ještě zaplatit jejich “nekompletní” práci, nehledě na to, že chyba byla z 95% na jejich straně! 

Udělal jsem průzkum a na firmu, která web prodala, bylo na internetu stovky stížností, jak chtějí platit za to, co nefunguje. Pak další stovka dobrých zpětných vazeb, ale nejspíš řada od jejich známých, dle charakteru textů… No případ došel až k mimosoudnímu sporu.

Takových případů mám kolem sebe (i sám jsem jich zažil) opravdu mnoho.Tedy vám, kteří máte pocit, že máte zkušenost s podvodným marketingem, věřím vám…

Jak tomu předejít?

Myšlení zákazníků nezměníme ze dne na den. Způsob, jak můžeme ukázat, že marketing je důležitá součást fungování firmy a zdroj prodejů, je jen jeden.

Plnit, co slíbíme a prodávat služby a produkty bez úmyslně vynechaných nebo cíleně zkreslených informací. A bez velmi neetických technik, jako je třeba ta, že vše podstatné najdete v obchodních podmínkách. Obchodní podmínky jsou právní nástroj, ale brát to jako ospravedlnění podvodu, je opravdu špatně.

Nechoďte na mě s marketingem, chci si jen něco koupit 

Ještě tu otevřu jeden paradox a to sice, že i když si spousta lidí myslí, že marketing je podvod, stejně na základě marketingových aktivit nakupují. Ať už díky akci v letáků, reklamy na několika zdrojích, osobním nebo telefonickém kontaktu…

Tyto lidi je třeba respektovat a rozhodně jim to nevmetat do tváře. Jednak je to k ničemu a jednak si tím jen sami poškozujete jméno. Prostě potvrdit, pochopit a respektovat.

Co člověk nezná, toho se přirozené bojí

Dalším důvodem, proč lidé (i starší podnikatelé) mají pocit, že je marketing podvod, je špatné pochopení slova marketing.

Za ta léta, která funguji v oboru, jsem se setkal se spoustou lidí (i podnikatelů), kteří netuší, co je marketing, a řešili otázku, že moc neprodávají. Marketing znají jen jako nátlakovou metodu jak prodat a to oni dělat nechtějí. 

To, že nechtěli prodávat nátlakem, je správně, avšak díky špatnému pochopení tohoto pojmu, měli  problém prodávat i nenátlakovou cestou, vlastně jakoukoliv cestou.

A co je vlastně marketing?

Marketing je společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím jednotlivci a skupiny uspokojují své potřeby a přání v procesu výroby a směny výrobků či jiných hodnot.

Definice slova Marketing z knihy Marketing od Philipa Kotlera a Garyho Armstronga.

Když to zjednoduším:

Je to soubor mnoha firemních procesů, které kromě stability komunikace mají za cíl prodat firemní produkty či služby lidem, kteří o ně mají nebo mohou mít zájem.

Pokud máte raději grafiku. Nedávno jsem dostal tuto skvělou mapu od společnosti e-brana.cz

Grafické znázornění marketingu - Ebrana

Ve skutečnosti i zde mi chybí spousta důležitých součástí marketingu, ale pro začátečníky ideální. 🙂 

Tedy marketing opravdu není jen jedna reklama na Facebooku, jeden plakát na zastávce nebo serie e-mailů. Na marketing je třeba se podívat komplexně a důkladně postavit všechny jeho součásti na úrovni celé firmy.

Protože je super mít skvělé reklamy a super promakané e-maily, ale když nevíte, jak prodávat i bez toho, jste závislí jen na tom jednom zdroji a stačí opravdu málo (jako změna pravidel reklam či rozvoj spamfiltrů) a velmi tvrdě a brzo narazíte na to, že stále nevyděláváte, co potřebujete, i když do toho dáváte opravdu hodně času, peněz i energie. Je to cesta, jak nejen vyhořet, zkrachovat, ale také zanevřít nad celým marketingem, čímž s jistotou zabijete i zbytek potenciálu, který ještě máte..

A jak tedy dělat marketing, aby ho lidé nebrali jako podvod?

Mít stabilní marketingové procesy, které fungují dlouhodobě i bez vás a hlavně prodávat pravdu a né lživé či záměrně zkreslené líbivé texty a nabídky.

Bohužel, marketing je velmi komplexní metoda ovlivňující firmu na všech úrovních, tedy neexistuje žádný univerzální návod, jak to dělat dobře. Můžete zkusit například úvodní konzultaci se mnou, která je zdarma, a na které vám poukáži, na co si můžete dát pozor a poradím i jak s tím naložit!

V dalším článku se podíváme na to, že marketing nepostavíme za den (ovšem stihneme toho spoustu). Zveřejním ho již brzy. Sledujte mé sítě nebo web.

  1. Mýtus 0: Vítejte v době informační;
  2. Mýtus 1: Reklama mi nefunguje;
  3. Mýtus 2: Marketingový MIX je přežitek;
  4. Mýtus 3: Marketing je zkrátka podvod;
  5. Mýtus 4: Marketing jako nástroj moci a manipulace;
  6. Mýtus 5: Marketing nepostavíme za den;
  7. Mýtus 6: Kvalitní produkt/služba se prodává sama;
  8. Mýtus 7: Komu prodáváte aneb mrtvé duše marketingu;
  9. Mýtus 8: Vy jako váš zákazník – přímou cestou do záhuby;
  10. Mýtus 9: Neprodávejte, předávejte a to pořád;
  11. Mýtus 10: Neznalost zákazníka neomlouvá;
  12. Mýtus 11: Produkt nebo služba, a proč ani jedno neprodáte;
  13. Mýtus 12: Za noc milionářem;
  14. Mýtus 13: Marketing na tělo;
  15. Mýtus 14: ???

Zaujal Vás tento díl? Máte potřebu mi sdělit svůj názor? Jsem tomu otevřen. Můžete klidně do komentáře.

Přesunout se na začátek