Marketingové konzultace tel: +420 603 922 253, e-mail: info@development4project.cz
Konec nákupu přes internet

Začátek konce nakupování na internetu?

Aktuální období je náročné pro každého z nás. Pokud patříte mezi marketingové manažery či specialisty, pak pro Vás tento článek může být přínosný. Ušetří Vám a Vašim klientům zbytečné emoce i čas…

V poslední době jsem u několika klientů narazil na poklesy výkonu reklam od 20 – 40 %. Nedalo mi to spát, protože se u většiny klientů nic neměnilo, tak jsem rozjel debatu s dalšími marketingovými specialisty z různých firem (malých i velkých). Zjistilo se, že podobné poklesy nemám jen já, ale spousta firem napříč obory.

Tuhle domněnku mi potvrdil i bývalý zaměstnavatel, kde jsme pracovali na mezinárodním průmyslovém trhu. Podobný problém mají malé, střední i velké firmy. Každá z nich má však velmi rozdílné záchranné polštáře.

Jelikož jsem na data, tak jsem udělal také srovnání Google trendu za měsíce březen – červen 2021 vs. březen – červen 2022 v několika oborech. Možná budete překvapeni, co jsem zjistil.

Srovnání je dle hledaných výrazů, jelikož za mne nejvíce reflektují aktuální trendy vyhledávání (na Google). Ovšem, když si začnete srovnávat i konkrétní klíčová slova, narazíte na velmi podobnou situaci. Cíleně jsem vzal jen Google trendy, jelikož u všech klientů (věřím, že zkušenost máte stejnou) má Google přes 80 % návštěvnosti webových stránek. Tedy se dá říct, že velmi dobře připodobňuje aktuální dění (nejen) na online trhu.

Na dalších stránkách se pokusím názorně ukázat, jak klima aktuální společnosti udává trendy a do určité míry určuje způsob chování nakupujících na internetu.

Zdraví

Člověk by řekl, že zejména v tomto nejistém období lidé budou své zdraví řešit…

2021

Statistiky: Zdraví 2021

2022

Statistiky: Zdraví 2022

Ve výsledku roku 2022 (statisticky) můžete vnímat zájem “prořídlejší”.

Letní tábor

Myslíte, že rodiče se budou chtít po Covidu “zbavit” dětí?

2021

Statistiky: Letní tábor 2021

2022

Statistiky: Letní tábor 2022

2022 je zájem větší. Statisticky, můžete vyčíst větší zájem, ale i výkyvy. Z tohoto pohledu můžete vnímat měnící se dynamiku ve vyhledávání.

Kosmetika

Co myslíte, je rozdíl mezi tím, jak se o sebe lidi starají?

2021

Statistiky: Kosmetika 2021

2022

Statistiky: Kosmetika 2022

Jak můžete vidět z dat 2022, statisticky je pokles zejména květen – červen.

Elektronika

Je všeobecně známo, že Češi rádi za elektroniku všeho druhu utrácejí velmi rádi. Změnilo se něco?

2021

Statistiky: Elektronika 2021

2022

Statistiky: Elektronika 2022

Statisticky je graf 2022 taky kapku prořídlejší, ale není to tak znatelné. Můžeme vnímat spíše nárůst.

Dovolená

Jak je na tom v Česku vyhledávání výrazů související s dovolenou?

2021

Statistiky: Dovolená 2021

2022

Statistiky: Dovolená 2022

Zde je pěkný příklad přemýšlení české společnosti. Ať je doba jakkoliv nejistá, ať náklady rostou do nebe nebo ne, Čech si na dovolenou vždy najde čas nebo se bojí, že pak bude těžké na dovolenou vyjet? Kdo ví… Tedy statisticky je trend růstu a zájem o dovolenou je citelně větší v roce 2022 než v roce 2021.

Cena elektřiny

Cena elektřiny je jedno z hlavních témat aktuálního období nebo ne?

2021

Statistiky: Cena elektřiny 2021

2022

Statistiky: Cena elektřiny 2022

Ač je téma ceny elektřiny nyní zvučné, kupovidu se o to Češi zajímají (statisticky vzato) méně, než v roce 2021…

Rozvoz jídla

V roce 2021 Dáme jídlo a podobné služby hlásí zvýšený zájem o jejich služby. Vydržel tento trend do roku 2022?

2021

Statistiky: Rozvoj jídla 2021

2022

Statistiky: Rozvoj jídla 2022

I když je v roce 2022 velký zájem o rozvoz jídla, tak rozhodně není tak intenzivní jako v roce minulém, i když z pohledu statistiky můžeme vidět objemový nárůst, ale opět větší propady.

Jelikož mám i spoustu klientů ze světa online, tak tu mám něco i pro Vás. Ukazuje přemýšlení firem v aktuálním trhu.

Tvorba webových stránek

Jak firmy aktuálně chtějí tvořit webové stránky?

2021

Statistiky: Tvorba webových stránek 2021

2022

Statistiky: Tvorba webových stránek 2022

Statisticky jsou v roce 2022 o něco větší “špičky”, ale vzhledem k celkovému období, můžete vnímat pokles zájmu.

Online marketing

Jak je to doslova ve světě online marketingu?

2021

Statistiky: Online marketing 2021

2022

Statistiky: Online marketing 2022

Co se rozdílu zájmu o online marketing jako takový týče, pak v roce 2022 můžete vidět nárůst zájmu. Tedy firmy očividně hledají způsoby, jak se dostat mezi lidi.

Co nám srovnávání statistiky vyhledávání výše říká? Pokud umíte ve statistice trochu číst, pak už nyní víte, že poměrně hodně.

  1. Jak můžete vidět, Čech, který vyhledává na Google, se v roce 2022 zajímá mnohem méně o sebe (svůj vzhled a zdraví), ale rád utrácí peníze za dovolenou (ideálně bez dětí, které pošle na tábor). Rád si zajde někam na jídlo a koupí předraženou elektroniku, kterou nepotřebuje. A to, že nám elektřina několikanásobně roste, ho příliš netrápí.
  2. Co je však velmi zajímavé, tak je z opravdu mnoho statistik (nejen z těch v tomto dokumentu) jasně vidět poklesy v nákupech přes internet, ačkoliv se daná témata na internetu hledají srovnatelně v roce 2021 a 2022. Což může značit jen jednu jedinou věc. Lidé sice na internetu rádi hledají, co si chtějí koupit, ale ve skutečnosti je menší pravděpodobnost, že něco nakoupí, než v roce 2021. Že by přece jen Češi přemýšleli nad tím, kam dát peníze v tomto roce?
  3. A ze statistiky zaměřené na firemní segment v online prostoru jde vidět, že i když firmy mají menší zájem o tvorbu nových webových stránek, přeci jen hledají způsoby, jak online získat nové zákazníky. Což docela dobře potvrzuje tezi, že lidé méně nakupují a firmy hledají způsoby, jak to navýšit…

Nyní Vám dám pohled z druhé strany trhu. Z místa, kde se skutečně udávají tržní trendy…

U minulého zaměstnavatele jsme obchodovali na mezinárodním průmyslovém trhu (s energetickými giganty, průmyslovými konglomeráty, automobilkami,…). Na každou z těch firem je napojených něco kolem 30 – 50 další firem a na ně další a další.  

V aktuální době (nejen kvůli následkům Covidu) se tam řeší několik velmi zapeklitých témat (vlastně už řadu měsíců od Covidu).

  1. Spousta dodavatelů součástek (všeho druhu) bylo v Číně. Covid tam zpřeřezal mnoho dodavatelských řetězců. Výsledek – dodací doby součástek, a tím i přístrojů, které je potřebují (třeba taková zkoušečka napětí), se protáhly z několika týdnů na několik měsíců, u větších přístrojů i o měsíců 12! Doslova to značně ochromilo mezinárodní (nejen průmyslový) trh. Firmy tedy nemohou dodat výrobky a subdodavatelé ani služby a nejen peníze jsou v nedohlednu.
  2. To, že se zdraží (nejen) elektřina bylo zřejmé, ještě předtím, než bylo téma zmedializované. Dokonce odhady byly ještě velmi optimistické, oproti tomu, co se děje nyní. No jenže velké výrobní firmy neplatí za elektřinu pár desítek tisíc ročně, ale pár milionů. A zda za elektřinu zaplatíte milion nebo skoro 2, to je poměrně velký rozdíl…

Běžný člověk tohle zjistí až ve chvíli, kdy za běžný nákup, za který dával 1.200 Kč, dá najednou skoro 2.000 Kč. Dále to zjistí, když místo 5.000 Kč nedoplatku za energie (se srovnatelnou spotřebou oproti minulému roku) dá najednou 8.000 Kč. 

Když si to nyní člověk spočítá, tak zjistí, že životní náklady v roce 2022 budou nikoliv o 5 % vyšší, ale skoro o 50 %. Do toho si můžete připočítat aktuální inflaci, náklady na hypotéku, zvýšený nájem a světe div se, najednou je třeba sahat do rezerv. 

No a to nejlepší – vzhledem k problémům na trhu, kde se udávají trendy, se rozhodně nemůžete jen tak těšit na vyšší plat. Z čeho by byl, když firmy nemají materiál, přístroje a nemohou své služby, produkty dodávat, a když nebudou dodávat, tak nebudou ani vydělávat….

Tedy rostou životní náklady, ale neroste příjem. 

Výsledek je to, že i střední třída začíná mít problémy vyjít s penězi. Kolik % občanů v ČR si myslíte, že je ve střední či vyšší třídě? Článku k tomu najdete řadu, ale u střední třídy najdete čísla kolem 14 – 30 %. Vyšší třída je kolem 10 %, a když budeme hodně optimističtí, tyto dvě finančně stabilnější třídy jsou kolem 40 % všech obyvatel ČR dohromady. No a pak je tu většina obyvatel ČR. Těch zbylých 60 %. Když má problémy už střední třída, jak na tom je ta nejnižší? Komu skutečně prodáváte? Respektive Váš zákazník?

To se musí zákonitě projevit na nákupním chováním, splatnosti faktur, zájmu o nakupování (nejen na internetu) toho, co nutně nepotřebujeme. Tedy mohu z praxe a svého života a mého okolí potvrdit, že nejen, že se nakupující návyky vzhledem k aktuálnímu dění mění, ale zájem o nákupy nejen na internetu je opravdu značně oslaben.

Pokud nemáte kouzelnou hůlku, která mávnutím nakopne trh, pak nijak. Můžete se maximálně přizpůsobit a reagovat na to.

Například sliby firmám, jak jim v tomto období přinesete skvělé výsledky v PPC reklamě, díky super webu, Copywritingu či UX analýzám, je vzhledem k vnějším vlivům, které nyní na trhu působí, jakobyste si sami uvázali oprátku a stoupli na sud. 

První doporučení tedy zní, raději slíbit méně a udělat větší výsledek, než slíbit hodně a neudělat výsledek žádný.

Další rada, která se nám ověřila prozatím nejlépe. Zaměřte se na stávající zákazníky a věnujte se jim maximálně. Pokud bude někdo ochoten v tomto období zaplatit za to, co nepotřebuje, pak jsou to ti, kteří Vás znají.

Poslední rada zní, vzhledem ke Cookies nařízením, změnám ve vyhledávačích a enormnímu přehlcení online prostředí, nespoléhejte jen na jediný zdroj reklam (ten online), ale pracujte i s těmi offline zdroji. 

Ač je situace na trhu jaká je, určitě lidé ještě peníze zatím mají. Pouze dobře přemýšlí, kam je dají.

Problémy, které se nyní na trhu (v pozadí) dějí, jsou pouze začátkem. Je to začátek řetězce reakcí, které ještě přijdou. Tedy Vám mohu zaručit, že se situace v nejbližší i delší době rozhodně zlepšovat nebude. Spoléhat na to, že se to “přežene”, je jako byste z toho sudu s oprátkou na krku sami skočili…

Přeji pevné nervy a zdravý rozum při práci s Vašimi zákazníky.

Pokud budete cítit potřebu se k článku vyjádřit nebo se mnou budete chtít probrat Vašeho klienta, a jak u něj se situací naložit, neváhejte mne kontaktovat. 🙂

Přesunout se na začátek